Längesen...

Nu var det längesen jag uppdaterade min blogg så tyckte det var dags. Otroligt mycket har hänt sedan jag senast skrev så får se hur mycket som kommer med. Toronto var verkligen en upplevelse. Ni skulle sett hur exalterad jag var när jag först anlände till storstaden. Hade passerat den tidigare men aldrig varit inne. Höga skyskrapor och massor av spännande affärer som man ville gå in i men nej jag var där för att samla ihop pengar till hemlösa inte för att shoppa. Picton som staden heter där jag bor är ungefär 3 timmar ifrån Toronto så kommer förhoppningsvis tillbaka snart igen.
Första dagen gick vi på vandring och de visade oss var de flesta hemlösa togs om hand eller hängde och vi fick lite bakgrund. En av våra guider var en kille som varit drogmissbrukare men varit "clean" i två år nu. Det var väldigt intressant att höra honom prata man såg på saker och ting på ett helt annat sätt än man brukar göra. Han berättade att det var först nu han börjat leva livet. Han hade nu en fru och ett litet barn och de hade det okej ekonomiskt.
Andra dagen gick vi upp tidigt och försökte få folk att ge oss pengar genom att sprida ut oss på gator (20 personer) med muggar och tigga pengar. Vi skulle få en känsla av hur det var att tjäna ihop pengar genom att fråga folk. Vi ljög självklart inte så vi berättade precis som det var att vi skulle köpa varma kläder för pengarna vi tjänade ihop till uteliggare. Jag använde mitt hopprep för att få lite extra, när rumphoppen visades blev folk imponerade. Så där satt jag mitt i Toronto och hoppade på rumpan för att tjäna ihop pengar till hemlösa! Gjorde ont efteråt...
Efter två timmar hade vi tjänat ihop 240 dollar (ca. 1680 kr) genom att fråga folk som gick förbi. Många som bara ignorerade och var snäsiga men lyckades ändå samla ihop en del. För pengarna vi tjänade ihop köpte vi billiga mössor, vantar, filtar, tandborstar, tandkräm och sockor. Vi gjorde 40 paket med en av varje och gav oss sedan ut på gatorna. De hemlösa tog tacksamt emot våra gåvor men jag blev chockad. Det var enormt många hemlösa!!! Efter en halvtimme var allt utgivit. Vi hann bara gå runt ett kvarter men folk var desperata. Det var verkligen en upplevelse.
Bytte familj i måndags efter den riktigt uttröttande simnings träningen. Den här familjen är helt annorlunda. Pappan Jim har en son sen innan (Dylan, 19) och är nygift med Anne. Mycket mer vuxet klimat. Istället för tjafs med mina host brothers är det vuxna konversationer som gäller nu. Väldigt intressant, idag var vi ute och gick en lång promenad (1,5 timmar) på stranden. De bor precis vid Lake Ontario så jag har "havs"utsikt. Ett plus är att jag har en dubbelsäng som är väldigt skön på mitt nya rum. Hinner aldrig titta på TV här. Jag behöver dock inte följa andras liv för just nu har jag själv ett väldigt spännande liv! :) Massa mer som hänt men det får vi ta en annan gång.
Toronto

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0