Födelsedagsfirande

Upp med tuppen för att cykla iväg till gymmet. Mörkret låg fortfarande över staden och solen låg och lurade på rätt tillfälle att stiga upp. Jag hade lyckats få med en kompis att testa på "Body Energy". Ett intensivt och tufft pass som gjorde att man vaknade ordentligt och gav en mer energi för resten av dagen. Bara att ta sig till och från gymmet var egentligen ett träningspass i sig - 1 timme på cykel! 
 
När jag kom hem tog jag ett långt och efterlängtat bad. Pappan i familjen här fyllde år så hela familjen plus deras mormor och morbror åt lunch tillsammans. Jag slapp duka av bordet för en gångs skull; men varför tog de undan allas tallrikar utom min? Och varför blev alla tillfrågade om de ville ha kaffe utom jag? Tur att jag är självständig och kan fixa på egen hand. 
 
Därefter började jobbet med alla förberedelser i köket. För mig är ens födelsedag något stort så jag hade sedan innan frågat pappan vad han önskade äta på sin födelsedag. Vilket för mig var väldigt intressant då han inte brukar tycka om maten som jag lagar för att den smakar för mycket (han hade nog helst alltid ätit potatis med kokt kött utan sås och utan kryddor. 
På menyn ikväll stod: 
-Sniglar (Escargots) som förrätt
-Kyckling med grädd- och senapssås och ris till huvudrätt 
-Födelsedagstårta a la Sverige som en överraskning
 
Sniglarna var förvånansvärt goda och så blev kycklingen. Det receptet ska jag komma ihåg. Det här med att göra tårta var dock en utmaning då de varken hade bakpulver, elvisp  eller en kakform. Det fick improviseras med instant yeast, stavmixer och en stor glasskål. Det blev inte lika bra som den vi gör hemma men med grädde, egengjord sylt, mosad banan, gröna äpplen och färska hallon blev den lyckad tillsist.
 
Tre härliga timmes långa Skype-samtal gjorde dagen ännu bättre! Ett med Ella, min gamla roomie i Lund, ett med Verner, min gamla UF-kompanjon och klasskompis  i Sydamerika och ett med min fina pojkvän. Underbart att veta att man har så fina människor i sin närhet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0