Bättre och sämre dagar

Onsdagar är nog de tuffaste dagarna.. Barnen är hemma hela dagen och oftast inte på överdrivet bra humör. Jag älskar verkligen mat och de kan vattnas i munnen när jag tänker på vad jag ska laga till lunch och middag. Tyvärr är barnen otroligt kräsna. "HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT FÖRSTÅ ATT VI BARA VILL HA PASTA!?!? INGA GRÖNSAKER, INGEN SÅS INGET ANNAT ÄN PASTA MED KETCHUP. ÄR DET SÅ SVÅRT ATT LAGA? KAN NI INTE SÅDANT I SVERIGE!?" Nej vårt är det inte men varken bra eller gott. Sedan dag 1 har jag förstått att de helst bara vill ha deras favoritmakaroner, möjligtvis panerad kyckling fylld med smält ost som man bara värmer upp. Synd för dem att de fick mig som au pair då som tänker passa på att ta tillfället i akt och förbättra mina matglagnings-skills. Jag upptäcker nya recept och lagar lax, krabba, köttfärs, köttstek, räkor, kyckling, kalkon, torsk och vegetariska alternativ. Jag inkluderar alltid några grönsaker och tillagar ofta någon gräddsås, häller ner en skvätt vin för smakens skull och kryddar när det behövs. Jag är helnöjd i allla fall - god mat som jag gillar varje dag. Jag får ju alltid bestämma själv. Sedan att du alltid säger att det är äckligt innan de tar den första tuggan är en annan historia. Härligt att se hur kreativa de blir när de "surnar till". De lyckas till och med hitta på sånger för att förmedla hur äckligt det är. Men jag börjar bli van vid deras ohyfs och testar vidare med nya maträtter. Jag införskaffade precis en ny receptbok på franska. Jag tänkte att om jag ändå lägger flera timmar i veckan på matlagning kan jag passa på att lära mig franska samtidigt.

Det är med att människan är ett vanedjur är så sant. Inte bara att jag vänjer mig vid deras dåliga bordsskick även andra småsaker. Favoritskorna som jag använder mest är mina Nike Free runners - alltså typiska jobbiga knytskor. Tack vare skohorn har jag alltid kommit lätt undan. Men här, inte har de skohorn inte. Jag måste alltså knyta/knyta upp skorna varje gång de ska av och på(!) Efter två månader är det inget jag stör mig på längre utan det har som så mycket annat blivit en ny vana. Nej nu ska jag sluta prata mat och skor. Förhoppningsvis blir nästa inlägg lite positivare! :)

P.s: Efter en lite jobbig onsdag (som ni kanske anar av mitt inlägg) ville jag ändå avsluta på topp så att jag kan sova gott. Ett inspirerande avsnitt av "Ted Talks" gjorde susen. Älskar att lyssna på drivna människor som vill göra/har gjort skillnad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0