Det här med att möta människor på bussen

 
Jag hade blivit tilldelad en plats på bussen från Amsterdam hem till Lille, och så hade tjejen bredvid mig. Annars hade väl oddsen inte varit stora att någon satt jämte mig ;) (om inte bussen hade varit full och det inte fanns några andra alternativ förstås). Det var dock ännu värre för två år sedan när min axel var nyopererad, jag var tvungen att använda pappas jacka och hade armen i en linda innanför jackan. En enarmad tjockis! Då fick jag minsann alltid två sittplatser för mig själv. Vi människor tenderar att vara så rädda för det som går mot det "normala" (vad det nu än är...). Fast det är en helt annan historia.
 
Tillbaka till tjejen som satt bredvid mig på bussen på väg hem från Amsterdam. Precis när jag säger att jag ska försöka sova lite ställer hon en enkel fråga om jag skulle till Lille eller Paris (bussen skulle bara göra två stopp). Och där startade det, 3,5 timmar av konstant pratande med en helt främmande människa som visade sig vara väldigt intressant och hade många kloka tankar. Hon är i Lille några månader men annars bor hon i Pakistan. Fördomar om islam bröts ner och hur man kunde göra skillnad diskuterades. Hon menade på att de flesta intelligenta människor i hennes land börjar jobba på multinationella stora företag för att tjäna pengar istället för att ta sitt ansvar och försöka förändra förhållandena i sitt eget land. 
 
I torsdags åt vi lunch tillsammans och följde upp våra samtal från bussresan. Dessutom bjöd hon på en typisk rätt från Pakistan med köttfärs (halal förstås) med potatis tillsammans med en tomatbaserad sås med massor av kryddor och naturell yoghurt. Jag älskar verkligen kryddstark asiatisk mat! Än en gång jättespännande samtal om traditioner, social status, tjänstemän i hemmet och giftermål. I Pakistan är bröllop väldigt viktigt och massor av pengar spenderas på en speciell dag. Amina, som hon heter hade mycket hellre haft ett simpelt bröllop och spara pengarna till sina framtida barns skolgång eller något annat essentiellt. Men det går minsann inte för sig. Betydelsen av social status är väsentlig och framhävs och förstärks under pampiga bröllop. 
 
På kvällen hämtade Amanda upp mig (alltså vilken lyx det är att slippa ta sig med lokaltrafiken(!)). Vi åkte till Marc en Baroel och skrattade gott till en konsert. Riktigt härlig glad musik där en komiker uppträdde samtidigt i takt med musiken. Härligt med så många kulturella upplevelser på en dag :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0