Fördelarna med att bo i hjärtat av Europa!

 
Att jag inte uppdaterar min blogg är ett bra tecken! Jag har alldeles för roligt för att hinna uppdatera den. Eller jag prioriterar helt enkelt annat.

De senaste tre helgerna:
Helg nr. 1: Luxemburg
Helg nr. 2: Amsterdam
Helg nr. 3: Paris, Disneyland
Helg nr. 4 (den som komma skall): Paris med min franska familj!

Luxemburg var riktigt vackert. Jag åkte dit över dagen med buss och upptäckte staden. Härligt att bo i hjärtat av Europa så att man kan göra dagsturer till andra länder(!)

Amsterdam var riktigt ballt. Det går nog inte annat än att älska staden. Att ens bästa vän mötte upp en där gjorde ju inte saken sämre. Ann-Sofie tog flyget från Köpenhamn och jag tog tåget och så möttes vi i Amsterdam. En långhelg som bjöd på god mat på mysiga restauranger, goda drinkar, massor av skratt, fina miljöer, upptäckande av "Red Light District", de nio små gatorna, Jordaan-området, Europas största bibliotek, nattbowling, frukost i Vondelparken och inte minst ett besök på Anne Franks museum. Vi hade tur att vi bara behövde stå i kö i 20 minuter (i vanliga fall är kön 1-2 timmar). Tänk vad många judar som har varit utsatta av samma hemskheter som henne. Helt otroligt att en enskild individ kan bli så berömd tack vare hennes dagböcker och pappas driv. Visst har jag hört talas om "Anne Franks dagbok" tidigare men museet gav en helt annat inblick och förståelse. "ALL HER WOULD-HAVES ARE OUR OPPORTUNITIES". Jag förstod inte hur instängda judarna var och hur många friheter som de hade berövats förrän nu. Tips om ni ska dit: förboka era biljetter på internet så slipper ni kön. Jag är riktigt imponerad av Amsterdam! Jag älskar att det är vattenkanaler runt hela staden och massor av grönområden och träd. Jag var helt lyrisk under de lite drygt tre dagarna (fre-mån) som vi spenderade där. Alla människor vi mötte var verkligen genuint trevliga och kanalturen som vi åkte på visade upp staden på bästa vis. Nästa gång jag åker dit är det nattklubbarna och komedishower som står på schemat! Servitörerna på en asiatisk restaurang som vi åt på sista kvällen har redan lovat oss att bli uppskrivna på VIP-listor för att upptäcka Amsterdams riktiga nattliv nästa gång vi kommer dit haha (de jobbade tydligen även på nattklubbar efter att restaurangen stängde). Men alla riktiga typiska turistattraktioner är nu avprickade!

Disneyland! Efter fem timmars sömn (var tvungen att vakna kl. 5) bar det av till Disneyland. Åh vad mysigt det var att de hade julpyntat hela parken. På kvällen blev det ännu mysigare med all julbelysning. Det roliga med Disneyland är att det är så mycket mer än bara åkattraktioner. Helt ärligt är åkattraktionerna inte mycket bättre än någon annanstans men tack vare att de har byggt upp området som ett sagoland blir det speciellt. Jag måste ju tyvärr erkänna att min upplevelse av Disney World i USA var bättre. Men tack vare att det var en resa tillsammans med mina närmsta au pair-vänner, två tjejer från Spanien och en tjej från Finland blev det en riktigt lyckad dag. Det blev inte mycket åkandes då köerna var enorma och vi hade oturen att de hade tekniska problem med fyra av åtta attraktioner som vi ville åka... Två gånger hände det att vi hade stått i kö en timme och sedan fick lämna. Men som sagt, tack vare att disneyland är så fint och roligt i sig själv hängde ingen av oss läpp.

Under hela dagen hade jag huvudvärk (antagligen för att jag inte sovit ordentligt) och det blev ju knappast bättre av massor av berg och dalbanor... Men väl tillbaka i Lille, vid 22-tiden, kunde jag inte bara åka hem. Nej det var ju lördagskväll så istället mötte jag upp med min franska vän, Coralie. Kvällen bjöd på både prat i barer och dans. Med tanke på att jag var ganska trött var tanken att gå hem relativt tidigt. Istället slutade det med en sen kväll till kl. 5. – då hade jag med andra ord varit uppe i 24 h i sträck. Precis när vi hade somnat får jag ett samtal att en kompis är utelåst och vet inte var han ska ta vägen... Tack vare att både jag och Coralie inte har hjärta att låta någon sova på gatan (fast vem har det egentligen!?) så fick han sova hemma hos Coralie. Så lyxigt att bo där hon bor. Hon bor mitt i centrum så man slipper ta sig med metro och tram. Strategiskt bra val av kompis så att man slipper ta de första tram som går kl. 6 eller 7 på morgonen (annars går sista alternativet 00.30). Det är inte alltid man orkar vända på dygnet helt, även om det så är helg…

P.s: Det är helt galet vad glad man blir när man får traditionell snigelpost - tack kära farmor och farfar för era jättefina brev som jag får i de söta små rosa kuverten.
 
Luxemburg City
 
Amsterdam
 
Disneyland Paris
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0