Tillbaka till vardagen

Två veckors lov för barnen har nu passerat och idag var det barnens första skoldag. Skönt! Passade på att skämma bort mig själv. Efter att jag gett barnen frukost och sett till att de tog bussen till skolan sov jag vidare.Var hemma hela dagen. Tråkigt? Nej, tid att bara vara. Tog ett långt och härligt bad. Ute pissregnade det och ångan från mitt varma bad immade igen fönsterrutorna. Helt själv i det stora huset och inga barn som störde. Jag hade helt och hållet ensamtid.

Efter helgen hade tvätthögen hunnit bli stor, disken var redo att tas om hand och krossat glas behövde dammsugas upp efter gårdagskvällens kalabalik. Strömmen gick och ljus skulle tändas men i mörkrets kaos vältes värmeljus ut. Så jag gick inte rastlös. Ärligt talat så njöt jag av att bara gå rundor som en riktig liten hemmafru och göra vardagssysslor.

Men man kan inte bara spendera tid i huset såklart. Men oroa er inte, jag har inte totalförändrats. Jag tycker fortfarande om att vara social, aktiv och nyfiken. Häromdagen var jag ute och gick tillsammans med en annan svensk au pair, första svensken jag "hittat" här. Det kan låta patriotiskt men jag uppskattade verkligen att umgås med en svensk igen. Samma grundvärderingar och tankesätt. Även väldigt kul att diskutera olikheter som vi lagt märke till, Frankrike versus Sverige. En heldag spenderades med att vandra rundor på de franska gatorna. Vi gjorde ett stopp där vi åt lunch i en park och ett annat där vi tog en kaffe mitt i stan. På kvällen avnjöts middagen hemma hos hennes familj. En typisk kärnfamilj med två barn (en pojke och en flicka), mamma och pappa. Vi satt alla sex vid deras rektangulära matbord som var perfekt storlek för att intressant middagsprat och diskussioner skulle kunna hållas. Familjen samlad kring matbordet med småprat om hur dagen har varit, delar med sig av upplevelser, erfarenheter och framtidsdrömmar är verkligen inget man ska underskatta. Jag insåg verkligen hur mycket jag uppskattar att min familj hemma i Sverige alltid sett till att äta kvällsmat tillsammans. Tips! Om du är en person som underskattar tiden att sitta vid ett matbord tillsammans med familj och/eller vänner och hellre sitter framför TVn. "Give it a try and change your habbit!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0