Bloggandet från Lille börjar!

2 månader i Frankrike och nu ska jag få tummen ur röven! Det här med att blogga har jag tänkt på ända sedan jag kom hit men inte att jag tog tag i saken inte. Men jag ska inte ödsla tid på att bittert ångra det utan istället får jag glädjas över att jag hade mer tid att upptäcka omgivningen och etablera mig här med nya vänner och familjen som jag jobbar som au pair hos.

Lille är Frankrikes fjärde största stad sett till folkmängden, efter Paris, Marseille och Lyon. "Märkligt, jag som inte hade hört talas om Lille..." kanske du tänker. Ja tyvärr får städerna i norr inte lika mycket uppmärksamhet som de i söder och huvudstaden förstås. Men Lille är en väldigt fin stad. Lite tröttsamt att det tar 45 minuter med lokaltrafik att ta sig in till centrum och drygt en timme till universitetet där jag läser franska från huset där jag bor dock. Jag är så bortskämd i Helsingborg där vi har nära till allt(!)

Ofta känner jag mig som en liten utomjording som har hamnat på fel planet när jag sitter ner på tram (spårvagn/tunnelbana) och det bara är fransmän och fransyskor som omger mig. De pratar snabbt och jag förstår inte ett dugg. Jag har "lyckats" betala femdubbelt tack vare att jag inte förstod hur biljettmaskinerna fungerar så jag tryckte kortet mot maskinen flera gånger tills jag insåg att jag betalt för fem resor...

På tågstationen har jag yrat rundor och letat efter en papperskorg för att slippa skräpa ner tills jag insåg att de använde gula lådor på marken för att människor inte ska kunna gömma bomber i papperskorgar. Snacka om att lita på sin egen befolkning...

Nu ska jag förhoppningsvis kunna uppdatera min blogg lite mer regelbundet. Alltid att sätta igång som är det svåra. Hur svårt det nu var att publicera detta första inlägg när jag redan hade skapat en blogg sedan tidigare!?

P.S: Jag behåller bloggen som jag använde i Kanada så ni får acceptera att layouten och omslagsbilden är en smula missledande...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0